" Tämä aika on vain lääkehoitoa varten. En ota kantaa muihin oireisiin."

Nuo sanat tuntuivat todella pahalta kun olin syyskuussa käymässä lääkärissä sen unettomuuden takia. Olisin halunnut myös jutella muista oireistani kuten huimauksesta, lihasjumeista, pääkivusta ja keskittymisvaikeuksistani. Mutta lääkäripä vain totesi että se ei ota kantaa muihin oireisiin. 

Tuo lausahdus tuntui minusta pahalta. Vaikka en odottanutkaan lääkärikäynniltä paljoa. Odotin kuitenkin että lääkäri olis kuunellut minun asiani. Hän vain totesi tylysti aika on vain lääkehoitoa varten. Se määräs mulle sitten 5 mg melatoniinia. Mulla on käytössä 3 mg melatoniini ja itsehoitolääkkeenä apteekista ostettu 1,5 mg melatoniini jota käytän. tuo 3 mg melatoniini saa mun olon seuraavanakin päivänä tokkuraiseksi. Puhuin siitä kylläkin lääkärille, mutta hänestä oli todella outoa miten vajaa 2 mg melatoniinonin ja 3 mg melatoniin vaikutuksilla on noin suuri ero. Musta tuntui ettei se uskonut mua. Mutta mulle tulee siitä tokkurainen olo. Oon kylläkin nyt viime aikoina käyttänyt sitä 3 mg melatoniinia viikonloppuisin jotta olen sanut nukuttua. 

Mulla nimittäin on monenlaista fyysistä ja psyykkistä oiretta tällä hetkellä. Kaikki on alkanut tolla unen huonontumisella. Nukun mutta uni ei ole palauttavaa, Saan unikauhukohtauksia. Mulla on lihasjumeja, päänsärkyä, vatsa kipua, huimausta, ärtyneisyyttä, itkuisuutta ja viimeisimpänä sellainen asia on tullut että en ymmärrä mitä toinen tarkoittaa vaikkapa siinä kun puhun jonkun asiakkaan kanssa jostakin. Tuntuu etten käsitä yhtään mitä hän on juuri sanonut. 

Nyt joulun alla toivoin palkatonta vapaata jouluviikolle. Laitoin toiveen jo marraskuussa esimiehen listaa joka on kahvihuoneen ovessa. Tällä viikolla viikkopalaverissa esimies sanoi että yleisesti että lomat voi anoa essissä listan mukaisesti. Yksi työntekijä vielä varmisti sitä asiaa siinä ja esimies totesi uudestaa että voi anoa listan mukaisesti. 

Tiesin että avustettava on hoidossa niinä päivinä jotka olin laittanut loma toiveeksi listaan. Puhuin siitä omassa ryhmässä ja mietin sitä että voinko anoa niitä päiviä. Seuraavana päivänä esimies oli laittanut työpaikan wasuppiin viestin että Johanna ja Liisa anokaa lomat esiissä. Siitä sain täysin sellaisen käsityksen että palkaton loma olisi kyseiselle ajan kohdalla ok. Anoin sen palkattoman sitten.

Olin aivan into piukeaa kun olin anonut loman. Ajattelin että nyt pääsen lepäämään.Mutta.

Siitä seuraavana päivänä.esimies oli puhunut Liisalle että Johanna ei voi olla palkattamalla kyseisenä ajan kohtana. Liisa oli kysynyt kuinka sanoa siitä johannelle. Esimies oli kuulemma ohjeistanut Liisaa sanomaan että Johanna voi anoa palkatonta välipäiville. Avustaja ei saa olla pois kun avustettava on hoidossa. ( Tämän asian tiesin ennestäänkin, mutta viestistä päätelleen luulin asian olevan ok)  Esimies oli sanonut myös että  Johanna palkattoman ajalle hän voisi siirtää resurssin hoitajan.

Kysyin sitten esimieheltä asiaa kun hän piipahti meidän osastolla. Kysyin että miten se mun loma kun olit hylännyt sen. Esimies sanoi että avustettava on silloin paikalla. Kysyin voinko anoa lomaa välipäiville. Esimies sanoi että jos ei tarvitse palkata sijaista. 

Tuli ristiriitainen viesti. En tiedä mikä on paikkansa pitävä. Mua ärsytti toi asia tosi paljon. Ensin annetaan elää toivossa että palkaton on ok mutta sitten sitä ei oo saatavilla ollenkaan. Nukkarissa mua itketti tuo asia. Yritin kaikin voimin pitää itkun sisälläni mutta muutama kyynel vierähti.  

Aikaisemminkin tällä viikolla mulla on ollut itku tosi lähellä. Mä oon selvästi matkalla kohti uupumusta. Mun pitää nyt laittaa kaikki keinot käyttöön että saisin estettyä uupumukseni. 

Jos mä yrittäsin hakea sairauslomaa niin mulle määrättäsiin varmasti jotain lääkettä ja tivattas miksen ole käyttänyt sitä vahvempaa melatoniinia.Kysyttäisiin miksi lopetin depressioihoitaja käynnit.  No sanoisin siiten että en kokenut saavani sieltä enään apua. Samoja neuvoja vuodesta toiseen. Kehoitettas käyttämään lääkkeitä ja menemään töihin. Sitähän se työterveyshuolto on.