Tommi kysyi:  - Miksi ?

Vastasin: -  En tunne sieltä ketään.

- Sitten  sinä tutustut.

 - Mutta en tunne sieltä ketään.

 - Pelottaako sua mennä sinne?

- Pelottaa.

- Ei tarvitse pelätä.

Tomnmin kaverilla oli kolmekymmnetä vuotis syntymäpäivät Kalajoella. Minua jännitti ihan kamalasti mennä sinne. Olin puhunut siitä Tommillekkin. Puhuin siitä sille yhtenä iltana että jos en tulisikaan sinne. Menin sinne kuitenkin. 

Tommin kaverin sisko tuli hakemaan meitä sen miesystävän kanssa. Me noustiin autonkyytiin ja lähdettiin kohti Kalajokea. Minun ja Tommin lisäksi kyytiin nousi myös Niko. Se oli Tommin ja sen kaverin Tepon kaveri. Teppo siis täytti kolmekymmentä. Sillä Nikolla oli ollut syyhy aika vasta, mua pelotti että jos tarttuu sieltä ja siitä ku se tuli samlla kyytillä sinne. Toivottavasti se ei tarttunut.

Koko matkan ajan mua jännitti ihan kamalasti. Perille päästyä, nousin autosta ylös. Siinä mökin pihalla oli väkeä terassilla istumassa. Ne oli mua selvästi vanhempia. Teppo tuli meitä vastaa kuistin portaita alas. Tommi onnitteli sitä ensin. Niko sitten ja minä perässä. Mua jännitti ihan kamalasti. Ne muut ketkä istuivat siellä terassilla olivat Tepon sisaruksia ja niitten puolisoita. Mulle tarjottiin heti tuoli mihin istua. Istuin alas. Kohta tarjottiin boolia ja kakkua. Tommi haki mulle boolia kuppiin. Se oli aika vahvaa. En tosin itse sitä maistanut, mutta niin Tommi sanoi. Join sitä pari kuppia. Siellä oli tarjolla mansikka kakkua. Se oli tosi hyvää. Olisin voinut syödä vaikka koko kakun tai ottaa isompia palasia. Mutta en kehdannut. 

Siellä juotiin ja juteltiin. aluksi istuin hiljaa paikallani. En puhunut mitään. Vastasin jos multa kysyttiin jotakin, mutta en muuten puhunut mitään. Pojat ja muutaman sen Tepon siskoista osallistui peleihin. Siellä oli betangia, tikan heittoa ja mölkkkyä. Mää en osallistunut niihin. Jotenkni vain ei tehnyt mieli osallistua. Ja muutenkin mää oon huono hävijäjä niin mua ois hävettäny turhautua siellä jos olisin hävinnyt kokonaan.  Istuin siellä kuistilla sen Tepon tyttökaverin ja kahden miehen kanssa. Ne miehet oli sen Tepon sisarusten puolisoita ja mua paljon vanhempia. Yli kaksikymmentä vuotta. Olin muuten nuorin koko porukasta. Kuuntelin kun ne puhu. Sitten alkoholi oli kerennyt vaikuttaa ja uskaltauduin Puhumaan sen Tepon tyttökaverin Johannan Kanssa. Ei me puhuttu paljoa, muutama sana vain. Se oli niin kännissä että se tajus varmaan jotaikin asioita väärin enkä jaksanut enään selittää sille uudestaan ja uudestaan. 

Pojat meni saunaan niin jäin terasiille istumaan sen siskojen ja tyttöystävän kanssa. Puhuin jonkun verran sen siskon kanssa tommista. Ne uteli missä ollaan tavattu ja miten kolhatiko heti vai pikku hiljaa. Puhuttiin myös vähän lastenhoidosta. Sen toinen sisko oli perhepäivähoitaja ja se hoiti kotona lapsia.  Sitten pojat utli saunasta ja paistettiin makkaraa. Siinä vaiheessa jo rupes väki olemaan kännissä. Kaikki  paitsi ne vanhemmat  yli kolmekymmentä vuotiaat, lukuun ottamatta kahta miestä jotka olivat jo neljänkymmenen tienoilla. Ilta loppui siihen kun Tepon tyttökaveri Johanna meni yläkertaan. Me luultiin että se meni nukkumaan, ku se oli niin päissään. Me kuitenkin juteltiin siinä vähän aikaa siinä alakerrassa. Tai mää kuuntelin kun muut jutteli joistakin sellaisista ihmisistä joita en tuntenut ollenkaan enkä edes tiennyt niitä. Jonkun ajan päästä se Johanna huusi sitä Teppoa sinne ylös ja se alkoi itkemään. Kohta se teppo tuli sanomaan että meidän pitäs lähtä kotiin päin. Me lähdettiin sitten kotiin päin. Me olitiin Tommin kans kotona kolmen aikaan.  Mulla oli vähän huono olo. Se booli oli tehnyt tehtävänsä, mutta ei kuitenkaan tarvinnut oksentaa, vaikka oksettikin. Me syötiin iltapalaa ja ruvettiin nukkumaan.