Älä pelkää 

Älä pelkää

Sinä et pääse putoamaan

Rakastettu on oikea nimesi 

Ja tulee nimenäsi olemaan

Kiusaaminen ei tule koskaan loppumaan. Siitä tulee vaan pahempaa kuin mitä se oli minun aikanani. Minun aikaan eivoitu kiusata somessa tai watsapissa. Nykyisillä lapsilla on monta eri kanavaa kiusata. Se on kiusatulle lapselle todellakova paikka. Pikkuinen minä en olisi kestänyt sitä. Lapsuus on julmaa aikaa. Lapset ovat julmia toisiaan kohtaan.Kiusaamisen kanssa ei kannata jäädä yksin. Siitä on hyvä kertoa jollekkin. Omasta kokemuksestani voin sen sanoa. Se on todella vaikeaa mutta kannattaa. Se parantaa omaa oloa, vaikka se ei siltä heti tuntuisikaan. Toiset löytävät voimaa eri asioista. Ei kannata jäädä pelkäämään. Vaan kannattaa lähteä hakemaan tukea. Se aika olla kiusattuna on todella raskasta ja voimia vieviä. Joka päivä saa pelätä mitä tänään tapahtuu. MItä minulle sanotaan, joudunko olemaan yksin, lyödäänkö minua, pelottaa.

Toivottavasti kaikki kiusaamisen kohteeksi joutuneet ja tulevaisuudessa joutuvat muistavat että he ovat joillekkin todella tärkeitä. Tärkeimpiä kuin kukaan muu. Joku rakastaa sinua. Joku kaipaa sinua. Joku välittää sinusta. Joku kaipaa sinua. Jollekkin olet koko maailma.

Me käytiin tommin kanssa kaupassa.Yksi mun ala-aste aikainen kiusaaja ajoi autlla niin että me nähtiin se. Mä' sanoin tommille että se oli yks niistä joka kiusas mua ala-asteella. Tommi silitti vähän mun kättä. Musta tuntui hyvältä kun sain sanottua sen. Ehkä se tarkoittaa sitä että alan pikku hiljaa alkaa kunnolla käsittelmään sitä asiaa. Sen  näkeminen sai minussa tuntemaan inhoa ja pelkoa. Mua ihotti nähä se ja pelottikin vaikka näin sen vain auton ikkunoiden sisäpuolelta. Mutta siltikin. Mää oon nähny sen nyt tämän kesän aikana pari kertaa autossa. Kummallakin kerralla sillä on ollut eri auto käytössä. Se saa varmaan sen isän autoliikkeestä autoja ainaku se haluaa. Niin se on aina saanut kaiken mitä se on halunnut sen isältä. Se kustantaa varmaan kaiken sille. Se on päässyt töihin sen isän autoliikkeeseen asiakaspalvelijaksi. Tietenkin sen isän kautta. Muuten se ois varmaan työtön luuseri. Mutta sne itsetunto ei kestäis sitä. Se on niin pinnallinen itsekeskeinen kusipää ku olla ja voi.

Voi että miten ihanalta tuntui sanoa tuo äskeinen. Jotenkin se helpotti omaa olo kun sain haukkua sitä. Vaikka eihän se tiettenkään oikein ole, mutta jotenkin se vain helpotti omaa oloani. Kostaminen ei ole koskaan hyvä vaihtoehto mihinkään asiaan se saa vain lisää tuhoa aikaan. Vaikkakin kostaminen tuntuu siinä hetkessä oikealta. Oikeutetulta.  Kiusaamisen kokemusksesta on vaikea päästä irti. Se on seurannut mua tähän asti ja tulee seuraamaan mua koko mun loppu elämän ajan niin kuin kaikia muitakin joita on kiusattu.

 

Jätin ikkunan auki

tuoksusa mullan ja maan

vielä hetken järvellä vilkuu tähti ja valkea maa

kun on riisuttu kaikki

ihmeen hyvä minun on

eipä tarvitse mitään

mies tarpeeton

minä leijun ja vajoan unessani

näin kiven valkoisen

tuuulessa leijuvat verhot

ja sinun äänesi kuulen sen

 - Juha tapio rakastettu -