Vettä sataa ja maa on jäätiköllä. Plussan puolella ollaan ja reilusti.

Eilen olin mukana viitosluokkalaisten enlannin tunnilla avustamasssa.  Luokka oli poikaluokka tai se oli jaettu ryhmiin niin että tytöt ja pojat olivat erikseen. Poikia luokassa on paljon enemmän.Olin luokassa ennen opettajaa. Viime viikollakin oli niin. Viime viikolla jouduin korottamaan ääntäni siellä ennen opettajan tuloa, koska meno oli sen verran villiä. Eilen ne sitten yrittivät saada mun huomion monen moisilla eri keinoilla. Siellä oli pari tyyppiä jotka villitsi niitä muitakin mukaansa. Kaksi oppilasta istui koko ajan kunnolla paikallaan. Istuin luokan takaosassa mulle tarkoitetussa tuolissa. Yksi otti kännykänsä esille ja sanoi suureen ääneen katsellaampa tässä nyt kuvia. Hänen vieruskaverinsa ja pari muutakin meni siihen viereen katsomaan. Yksi niistä sitten sanoi suureen ääneen " Ei se nää" ja se kaveri nosti puhelintaan ylös. Kohta nämä samat ihmiset juoksivat luokassa toisiaan takaa. Silloin sanoin asiasta ja meno vain yltyi. Kaksi niistä paini lattialla ihan mun vieressä ja toinen niistä katto mua. Mä en sanonu siihen mitään. Paini oli sellaista leikinomaista.Kohta toinen niistä otti lattia harjan ja meni käytävälle mukamas jathtaamaa jotakin toista. Kaikki muut paitsi ne kaksi menivät mukaan. En käynyt katsomassa käytävällä, koska sieltä ei kuulunut yhtään mitään ja näin osan heistä siinä oven pielessä. Nousin kuitenkin ylös. Kohta ne kaikki tulivat luokkaan istumaan omille paikoilleen rauhassa. Ajattelin että opettaja tulee, mutta opettaja tuli vasta kymmenen minuutin päästä. Tuni meni hyvin loppuun asti.

Mulla tuli mieleen että se kaikki riehuminen ja sellanen oli huomion hakua ja mun pinnan koettelua. On ne mua aina tervehtiny kun olen ollut luokassa valmiina kún tunti alkaa ja ne on ollut aina aikaisemminihan asiallisia. Totta kai oppilaat koettelevat uusia aikuisia ja sijaisia ja katsovat miten pitkälle ne antavat asioiden mennä.

Tänään pidin käsityötä muutamalle oppilaalle käytävässä, koska heidän käsityönsä eivät olleen edistyneet käsityön tunneilla ja ne täytyivät saada valmiiksi. Välillä heillä keskittyminen hepaantui kun muita oppilaita oli menossa syömään, mutta hyvin ne kuitenkin jaksoivat koko tunnin sitä työtä tehdä.

Tänään välitunti valvonnassa tapahtui koulukiusaamis juttu enkä nähnyt sitä vaikka oli aika lähellä, mutta mä kylläkin katsoin silloin mäelle, koska siellä oli paljon niitä " mun luokkalaisia". Huomasin kuinka opettaja meni sinne nopeasti ja kuulin kuinka hän sanoi kenen idiea oli ruveta potkimaan. Siinä oli monta oppilasta ne oli aika isoja jotain viitos kuutos luokkalaisia. Se oli varmaan niitten oma opettaja joka sinne meni. Mä oon kuullu että jossakin luokassa on koulukiusaamista melkein koko luokan osalta yhtäö oppilasta kohtaan. Oon monesti huomannu kuinka tämä kyseinen opettaja seuraa välitunnilla tarkasti niitten oppilaiden menemisiä.

Nyt mä ymmärrän sen kun mulle on joskus sanottu ettei opettaja aina välitunnilla huomaan tollasia tapahtumia kun lapsia on niin paljon keitä pitää valvoa.  Mutta mun ois pitäny kuitenkin olla tarkempi ja katsoa tarkemmin muitakin. Mua jäi haittaamaan etten huomannut sitä. Miks mä en voinu kattoa sillon sinne suuntaan tai mennä ees vähä lähemmäksi sinne että oisin ees kuullu mitä ne siellä puhu. Miten mä voin olla niin tyhmä etten tajunnut, että juuri tollasissa ryhmissä kiusataan heikompia. Mä tiiän miltä kiusaaminen tuntuu enkä toivo kenenkään joutuvan kokemaan sitä, mutta aina lyötyy ihmisä jotka kiusaa jotakni syystä tai toisesta. Mun ois vaan pitäny olla tarkempi.              

Tänään mä sitten kuulin kun oli menossa luokasta a luokkaan b ja mnin niitten samojen oppilaiden ohi niin osa niistä ouhui kätytävällä mitä jos se on kertonu niille siitä. Ne oli sitten hiljaa kun ne näki mut. Sillin mä tajusin että kaikki ne kiusaamis jutut mitä olin kuullut opettajilta tapahtui siinä luokassa. Kun aina muut opettajat olivat puhuneet tälle samalla opettajalle siitä asiasta.

Huomenna olisi sitten viimeinen päivä harjoittelussa. Sitten takaisin kouluun ja kohta joululomalle.