Mulla on haavat auki

Yksin kerta voi tappaa

Eveliina, sitä ihmistä pidin yhteen aikaan parhaana kaverinani ala-asteella. Mutta sitä se ei todellakaan ollut.  Olen monesti miettinyt tilanteita missä minua kiusattiin ala-asteella. Olen tullut siihen tulokseen että on monia tilanteita missä Eveliina yllyttää Emmaa kiusaamaan minua. 

Joka vuosi kouluissa järjestettiin koulujen väliset jalkapallo pelit. Ne pelattiin selllaisella koululla, minne oli aika paljon matkaa. Enkä olisi uskaltanut lähteä sinne asti yksin pyöräilemään.  Kysyin Eveliinalta että mentäisiinkö yhtä matkaa. Eveliina sanoi että se menee Emman kanssa ja käski kysyä siltä. En halunnut mennä Emman, Katariinan ja Aneten kanssa yhtä matkaa sinne. Eveliina sanoi Emmalle että Johannalla on sulle asiaa. Mää menin sitten sen pulpetin luokse ja kysyin että saanko tulla niitten kanssa yhtä matkaa. Emma lupasi. Sovittiin että nähään siinä hevos tallin pihalla. Musta tuntui että kaikki pojat katsoivat mua sillolin kun menin Emman luokse kysymään sitä asiaa.  Mua pelottikin kysyä. 

No seuraava päivä koitti. Aloin edellis iltana oksentamaan. Tulin sairaaksi. Tätä tautia olin sairastanut kolmosluokalta lähtien. Olin oksennus taudissa kerran kuukaudessa ja se kesti vain sen yhden päivän ajan. Kukaan muu meidän perheestä ei siihen sairastunut koskaan. Minä vaain. Tällä kertaa tiesin sen johtuvan siitä etten halunnut mennä Emman, Katariinan ja Aneten kanssa samaa matkaa sinne. Oishan siinä ollu Eveliina mukana, mutta se ei ois siinä auttanut mitään. Se ois kuitenkin vain yllyttänyt Emmaa kiusaamaan mua. 

Aamulla soitin Eveliinalla ja pyysin sitä soittamaan Anetelle että mää en tuukkaan siihen tallin pihalle siihen aikaan kun sovittiin. Kaippa se Eveliina sitten soitti sille. Mää oisin voinu itekkin soittaa sille, mutta en halunnut enkä uskaltanu. 

Mähatauti parantui sen päivän aikana ja seuraavana päivänä menin sitten normaalisti kouluun.  

Kuudella luokalla meillä oli luokan siivouspäivä. Tytöt pyyhkivät pulpettaja ja pojat kantoivat pulpettaja uudesta koulusta vanhalle puolelle. Aluksi Emma huitoi Anetan kanssa mua niillä luutuilla. Ne lopetti sen aina kun opettaja kävi katsomassa sitä että miten meillä siellä menee. Eveliinakin aloitti huitomaan mua sillä sen luutulla kun Emma ja Anette oli lopettanut. Mää sitten huidoin Eveliinaa takaisin ja juuri sillä samalla hetkellä opettaja tuli siihen luokan ovelle ja komensi mua lopettamaan sen. Mää lopetin sen sitten.  Eveliina yritti sen tapahtuman jälkeen yllyttää Emmaa jatkamaan mun kiusaamista. Emma ei kuitenkaan jostain syystä ajtkanut sitä enään. 

Ylä-asteella olin samalla kotitalouden tunnilla Emman kanssa. Eveliina oli viereissä luokassa. Välitunniilla puhuin Jaanan kanssa. Eveliinakin tuli käväseen siinä. Se tuli mukamas vahingossa lyömään mua. Se katseli siinä aluksi ympärilleen ja sitten tuli siihen. Heti kun se oli lyönyt mua se Naureskeli siinä ja meni kertomaan Emmalla että se löi mua. Emma nauroi siinä sen kanssa ilkeällä naurullaan. 

On paljon muitakin tilanteita mitä on tapahtunut. En tajua miten oon voinu pitää Eveliinaa mun kaverin silloin. Aikuisena olen tajunnut ettei mulla ollui oikeita kavereita koulussa. Ylä-asteella ja ammattikoulussa Jaana ainakin oli, mutta muista en niin tiiä.  Määhän olin aina se viimeinen valinta. Mua ei ois haluttu ottaa mukaan.  Mää pidin sellaista ihmistä mun kaverina joka halus satuttaa mua. Tai se halus että joku toinen satuttaa mua. Se ei itse uskaltanut, vaikka samallalailla se sattui.  Muhun sattui todella paljon.