Tommi piti meillä valmistujaisjuhlat lauantaina. 

Meillä oli jo ennen juhla päivän päättämistä erimielisyyttä niistä. Mää en ois halunnu pitää juhlia meillä ollenkaa, mutta Tommi halusi. Mää annoin sitte periksi. Me mietittiin tarkasti mihin kellon aikaa kukakin kutsutaa. Puhe oli kutsua meidän vanhemmat, Tommin sisarukset perheineen. 

No perjantai ilta koitti. Mää olin päässyt jo aikaisin töistä, mutta menin suoraan uimaan. En halunnut osallistua juhlien järjestämiseen ollenkaan. Ja olin siitä Tommille sanonut jo aikaisemminkin.Tommi oli sillä aikaa aloittanut siivoamista. Mulle jäi vessan ja pyykkien pesu kun tulin kotiin. 

Tommi leipoi mokkapaloja. Se pyysi multakin apua, mutta mää vaan istui sohvalla ja mutisin sille etten aikonut auttaa sitä niitten juhlien valmistamisessa. No Tommi sai kakun leivottua ja siivottua. Osa valmisteluista jäi vielä lauantai aamuun. 

Lauantai aamuna olin kiukkuinen. En ois millään halunnut nitä juhlia. Väillä olin sitä mieltä että ihan ok jos ne nyt pietään. Meidän vanhemmat tulivat ensimmäisenä. Me oltiin porrastettu niin. Mulle ois riittänyt että ne vaan ois käyny meillä. Kun ne lähti musta tuntui että juhlat ovat ohi. Kello 13 ois pitänyt tulla tommin sisarusten. Tommin sisko laittoi viestiä että se tulee myöhemmin. Samalla myös sen siskon tyttö ilmoitti sille tulostaan. ( Olin Tommin puhelimesta salaa lukenut viestin missä se oli käskenyt Veetin kutsua sen. Mulle Tommi ei ollut puhunut siitä mitään, joten esitin että en tiennyt siitä mitään.) No Tommin veli tuli sen vilkkaan lapsensa kanssa meille puoli kolmelta. Se meteli oli ihan kamala mikä siitä yhdestä lapsesta tuli. 

Mää olin tyytyväinen kun ne sitten neljän aikaan lähti pois. Siinä vaiheessa mulla oli jo hermot tosi tiukalla. Mää kuuntelin musiikka ja me odotettiin että Tommin sisko tulisi. No se sisko tuli puoli kuuden aikaa sen lasten kanssa. Alkuun oli ihan ok. Ne lapset osas olla hiljaa ja rauhassa. Kahvitkin ne joi kahdessa erässä. Mää istuin olohuoneessa ja räpläsin pompulaa mun kädessä. Se auttoi mua pysymään rauhallisena. 

Tommi oli Veetin kanssa keittöissä juomassa kahvia kun mää istuin sillä aikaa sen siskon kanssa olohuoneessa. Me ei puhuttu mitään. Mää en keksinyt mitään puhuttavaa enkä muutenkaan puhu Tommin sukulaisten kanssa juuri ollenkaan. Enkä yleensä oma-aloitteisesti koskaan.  Tommi tuli olohuoneeseen jonkun ajan päästä ja sanoi että ompa täällä hiljaista. Musta tuntui kurjalta. Se ois voinu itse olla viihdyttämässä sen vieraita. Ei mun tehtävä oo siitä huolehti jos mää en koko juhlia ees halunnut.

Seitsemän aikaa Tommin siskon tyttö tuli perheineen käymään.( Tämä josta Tommi ei ollut puhunut mulle mitään) Tommin siskon poika ja siskon tytön tyttö rupes pitämään mekkalaa ja musta tuntu että nyt mää räjähdän. Mää sain hermoni pidettyä kurissa, mutta se meteli oli ihan kamala. Kaikki aikuisekin kailottavat isoon ääneen toisilleen. Mää istuin ihan hiljaa vihaa sisällä pitäen. 

SItten kun ne vieraat lopulta lähtivät mää olin niin helpottnut ja vihainen. Mun teki mieli itkeä ja niin mää itkinkin koko illan ja nukkumaan mennessäkin. Mää olin vihainen Tommille. Tai mun viha prukautui siihen. Mää inhoan sen sukaulaisia kun ne on niin isoääänisiä.

Mulla oli kerran kesällä samanlainen tunne kun oltiin Tommin vanhemmilla ja lapset mekasti siellä. Silloin Tommi oli jättänyt mut yksin sinne kun se lähti Veetin kanssa kalaaan. Kotona illalla sanoin Tommille että en tuu sinne ku seuraavan kerran jouluna. No marraskuussa mää sitten meini käymääm siellä ja sama meno siellä oli Lapset ja aikuiset pitivät mekkalaa.

Me mentiin riidoissa Tommin kanssa nukkumaan. Sunnuntaina se lähti Helsinkiin. SIllä on siellä syöpä kuvaukset. Sunnuntai aamuna se tuli toivottamaan mulle mukavaa päivää. Mää olin edelleen sille vihanen. Mää itkin sängyssä ja vastasin lyhyin sanoin sille. Koko päivän ajan mulla oli paska olo. Mä oon niin täynnä vihan tunnetta.Enkä tiedä miten sitä purkaisin itsestäni pois. 

Joulukin koittaa kohta enkä millään haluiais mennä käymään Tommin vanhemmilla. Sielläkn ei oo yhtään rauhallista. Penskat metelöi ja kaikki puhuu isoon ääneen.  Mää varmaan viivyttelen mun äitille menemistä niin ei tarvis sitten olla siellä Tommin vanhemmilla niin että kaikki sen sisarukset ja lapset lapset on siellä.