Jälleen kerran todella sekavasti kirjoitettua tekstiä luvassa : D

Kasiluokka alkoi syksyllä 2009. Mää menin yksin kouluun suoraan luokanvalvojan luokan eteen odottamaan koulun alkua. Muuta tulivat kohta perässä sinne. Olin aina ajoissa ja ensimmäisenä luokan edessä odottamassa. Tosin yhden kerran muistan kun oli kauhea ilma ja olin koululla vasta vartin yli.Mutta en koskaan myöhästynyt aamutunneita. Kerran myöhästyin liikunta tunnilta, mikä pidettiin uimahallin pururadalla. Olin menossa kävellen sinne Jaanan kanssa ja me myöhästyttiin yhdessä. Opettaja oli pahalla päällä ja me saatiin myöhästymis merkinnät. Se tuntui silloin pahalta, mutta mää olin niin herkkä että kaikki tuntui pahalta oli asia iso tai pieni.

Kasiluokalla tapahtui kaikenlaista meidän luokkalaisten tyttöjen kesken. Oli riitoja ja erimielisyyksiä. Alku syksystä tulimme kaikki hyvin toimeen. Olimme kuin yhtä suurta perhettä. Siis kaikki tytöt. Meitähän oli vain kuusi, mutta siltikin. Ennen syyslomaa tuli aika jolloin jostakin syystä meidän luokan tyttöjen välille tuli jostakin erimielisyyksiä. En tarkkaan tiedä mistä ne alkoivat. Mutta siinä kävi jotenkin niin että minä ja Jaana jäätiin kaksistaan. Muut tytöt syrjivät meitä.  Luulen että syynä saattoivat olla erimielisyydet viime kesäisetä riidasta mikä tuli siitä kun Jaana ei tullut Riinan yllätyssynttäreille ja minä kerroin siitä sitten muille. Jaanalla ja minulla oli silloin erimielisyyksiä, mutta saimme selvitettyä ne ennen koulun alkua syksyllä. Itse olisin tosin voinut toimia toisin, mutta sitä ei sen ikäisenä tajunnut mistään mitään, eikä osannut oikein edes riidellä oikein. Vaikka osaako sitä kukaan aikuisenakaan riidellä oikein ja aina rakentavasti. Itse en pitänyt Miinasta joten tiesin että meidän välien kireys johtui siitä. Toinen Riina ei taas pitänyt minusta ja tiesin myös sen että taas meidän välinen kireys johtui siitä. Riinan mielestä olin tulossa sen ja Riinan väliin. Mutta se ei ollut minun tarkoitukseni. ( Meidän luokalla oli kaksi Riinaa ja yhdessä välissä kolmekkin, mutta kolmas Riinamuutti pian takaisin kotiin. Hän oli vähän aikaa sijoitettuna muualla ja tuli sen takia meidän luokalle.)

Tarkoituksenani oli vain saada kavereita. Mutta huonolla menestyksellä. Toinen Riina oli mustasukkainen minulle. Ja siitä tuli sitten välirikko. Siinä oli sekavasti kerrottu se miten minä ja Jaana jäätiin kaksistaan. Me oltiin tunneilla aina erikseen muista tytöistä. Kerran kuulin Petterin sanovan jotenkin että ja nuo syrjityt. Se tarkoitti minua ja Jaanaa. Se oli jollakin äidinkielen tunnilla. Oli muistaakseni joku pari tai ryhmätehtävä tulossa ja piti valita ryhmät tai parit. 

Aina niinä päivinä kun Jaana oli poissa koulusta, mua pelotti mennä sinne kun jouduin olemaan yksin luokassa. Mutta onneksi olin saanut Jaanan kautta kavereita muilta luokilta. Ne oli sen entisiä ala-aste aikaisia kavereita. Siinä samassa porukassa oli myös mukana kaksi ala-aste aikaista luokkakaveriani Päivi ja Iida. Ne ei tosin kauan samassa porukassa vältuntisin liikkunut. Sen takia kun olin siinä samassa prukassa.

Kerran kuulin Jaanalta joka oli kuullut Sallalta, että Päivi ja Iida olivat sanoneet että he eivät pidä minusta. Se ei ollut yhtään yllätys. Sen näki jo kaukaa niistä. Onneksi sain jäädä kuitenkin siihen porukkaan. Sen ikäisenä oli helppo syrjiä muita ja jättää joku ryhmän ulkopuolelle. Onneksi niin ei käynyt, koska omassa luokassakin oli jo sellaista. Olimme Jaanan kanssa ulkopuolella toisista tytöistä. Tai ainakin minä olin. Mutta ei Jaanakaan ollut niiden kanssa, mutta se kerran sanoi että kaikki erimielisyydet meidän luokkalaisten tyttöjen välillä johtuivat minusta. En tiedä oliko se niin, mutta hyvin mahdollista on että se oli niin. Kaikki saivat alkunsa siitä kun toinen Riina ei pitänyt minusta. 

Silloin syksylä toinen Riinaa muutti asumaan siihen noin kahden kilometrin päähän minusta. Olimme puhuneet koulussa että mentäisiin samaaa matkaa kouluun aamuisin. Sitten koitti aamu joilloin piti mennä samaa matkaa. Odotin Riinaa alikulussa jossa olimme sopineet että näemme. Riinaa ei näkynyt. Soitin sille. Se ei muistanut koko asiaa enään. Tai ollut muistavinaan. No se kuitenkin tuli siihen ja me mentiin samaa matkaa

Samana iltana sain viestin joskus kymmenen jälkeen Riinalta jossa luki että se haluaa mennä yksin kouluun. En vastannut viestiin mitään. Kellokin oli jo sen verran että heräsin siihen viestiin. Olin unen pöpperössäkin kun luin sen. Me ei sitten enään menty samaa matkaa. 

Keväällä Riinoille tuli jostain jotain riitaa ja niillä meni välit poikki. Toinen Riinoista liittyi minun ja Jaanan kanssa samaan porukkaan. Se oli ihan loppu kevättä. En tiiä mikä niiden riidan aiheutti enkä halua tietääkkään. Jaanan mielestä kaikki johtuivat minusta ja siitä että olin mennyt niiden väliin. Vaikka enhän ollut niiden kanssa paljoa tekemisissä sen jälkeen kun meidän luokka meni kahtia. En edes vapaa ajalla muutenkuin joskus kun kävin Riinan kanssa lenkillä. 

Kasiluokalla alkoivat valinnaiset kurssit . Olin vallinnut kuviksen ja kässän sekä lisäksi lyhyen kässän ja mihin rahat menevät. Se oli ätinin valinta sen mielestä mun oli hyvä mennä sille kurssille. No ensimmäinen kertä mihin rahat menvät kurssia koitti. Siellä oli Anette. Halusin heti vaihtaa pois siitä. Pelkäsin, pelkäsin sitä että minua ruvataan taas kiusaamaan. Olin koko viime vuoden joutunut kestämään sitä ja pelkäsin että jouduin taas kuuntelemaan sitä puoli vuotta. Sain onnekseni vaihdettua sen pois. 

Käsityöntunneilla oli Sallan kanssa ja keväällä Sinin kanssa. Niistä tunneista pidin. Joka ainut käsityön tunti olin purkamassa jotakin työtä. Musta oli kamalan mukavaa olla niillä tunneilla. Niitä olisi saanut olla joka päivä. Matikan tunneilla en jaksanut keskittyä koska en osannut. Käännyin aina Jaanan pulpetille ja laskin sen kanssa yhdessä niit laskuja tai se laski ja mää kopion.

Keväällä oli liikuntaa kaksi ryhmää yhtä aikaa. Mun ryhmässä oli Salla ja Tiina tuttja. Toisessa ryhmässä oli Anetta, Suvi,Salla ja Venla. Myös Jaana oli valinnut valinnaisen liikunnan. Kerran liikunta tunnin alussa pukuhuoneella Anette sanoi jotain minusta jotain kiusaavaa en muista mitä sen kavereiden kuullen niin Venla sanoi sille jotenkin näin: Anette lopeta tuo ei oo oikeesti hauskaa. Se loppui siihen. Mutta pelko kiusaamisesta ei kuitenkaan loppunut ja ne ilkeät katseet ja naurut jäivät. Anetella oli tapana katsoa mua kauheen ilkeästi ja nauraa aina silloin kun mää kävelin ohi tai istuin jossakin siinä vieressä sillälailla ilkeästi. 

Kasiluokalla alkoivat ymsö ripari jutut. Olin päiväriparilla.  Kävin sinin kanssa kirkossa melkein joka viikko sen jälkeen kun saatiin ripari kortit ja käytiin myös paljon oloilloissa. Itse riparista en pitänyt yhtään. No olin sen ikäinen etten vaan pitänyt mitään. Samalla riparilla mun kanssa oli myös Päivi ja Iida. Olin sen riparin pääasisassa niitten kanssa. Niitten naamasta näki ettei ne ois halunnu mua siihen niitten kanssa, mutta niitten oli pakko ottaa mutkin siihen mukaan. Mää inhosin ripari yli ikäni, mutta sitten seuraavana vuonna olin mukana aina oloilloissa ja pidin keroakin. En käynyt kerhonohjaaja tai isoskoulutusta, mutta jotenkin pääsin siihen mukaan. 

Kasiluokka kului hitaasti. Varmaan siitä kun meidän luokan työtillä oli riitoja ja erimielisyyksiä. Sen ikäisenä kaikki tuntui ihan kauhealta. Mutta sekin ikä on koettu jo. Kasiluokan jälkeen jäin odottamaan ysiluokan alkua. Toivoin että se olisi parempi vuosi.