Mulle määrättiin viime vuonna masennuslääke citalopram 10 mg. En aloittanut sitä silloin. Hain sen kylläkni apteekista, mutta en uskaltanut aloittaa sitä. Pelkäsin siitä aiheutuvia sivuvaikutuksia. 

Nyt kun olen taas kokenut uupumisen oireita ja oireistani kun olen puhunut depressiohoitajalle hän kehoitti  minua aloittamaan masennuslääkityksen. Aluksi olin sitä vastaan, mutta eilen sitten päätin ja otin ensimmäisen pillerin. Pelkäksin niitä haittavaikutuksia todella paljon ja kuvittelin niitä sitten tulleenkin minulle. Minusta tuntui että minua olisi huimannut ja tehnyt pahaa. Luulen että kuvittelin sen koska pelkäsin oireita todella paljon. 

Ensimmäinen pilleri ei vielä tuntunut missään. Mutta yöllä näin omituista unta. Minusta myös tuntui että olisin nukkunut hyvin koko yön ajan. Mikä tuntui todella mukavalta kun sellaista yötä ei ole ollut pitkään aikaan. Joulukuussa viimeksi vahvan 3 mg melatoniinin avulla. Olen kuitenkin ollut koko viikonlopun ajan todella väsynyt.  

Saapa nähdä kuinka kauan syön lääkettä ja muistanko ottaa sitä säännöllisesti. Ajattelin aloittaa sen niin että ensimmäisen viikon ajan otan sitä joka toinen päivä, jotta elimistö alkaa sopuetumaan vaikuttavaan lääkeaineeseen pikku hiljaa. Vaikka niin ei varmaan saisi tehdä, mutta teen kuitenkin niin. Jos se vaikka hillitsisi niitä haittavaikutuksia, vaikka eihän sitä tiedä tuleeko niitä minulle ollenkaan. Se on niin yksilöllistä. 

Tommille en ole puhunut mitään siitä lääkityksen aloittamisesta. Ajattelin kuitenkin jossakin vaiheessa ottaa sen asian Tommin kanssa puheeksi. Olen kylläkn sanonut että depressiohoitajan kanssa puhuttiin jälleen lääkityksen aloittamisesta. Ja kerroin, että olin tutkinut asiaa netistä paljon. 

Viime viikolla töissä koin olevani epävarma ja koin etten osaa tehdä mitään. Minulla on huono ammatillinen itsetunto. Nämä tuntemukset ilmeisesti johuvat uupumuksestani mikä kolkuttelee oven takana. Yritän tehdä mahdollisimman paljon asioita sen eteen etten uupuisi uudestaa tai ainakaan niin pahasti kuin viime vuonna.  

On aika jännä että lokakuussa voin todella hyvin ja olin aikeissa lopettaa depressiohoitajalla käynnit, mutta sitten kuitenkin yhtäkkiä uuvuin uudelleen. Se on varmaan ollut jo kolkuttelemassa, mutta olen laittanut fyysiset oireeni sivuun.

Olen puhunut tämän viikonlopun aikana paljon Tommin kanssa uupumuksesta. Tommi on itsekkin ollut uupunut joten musta tuntuu helpolta puhua sille siitä kun se on itse kokenut saman. Tommi muutenkin kyselee multa että miten mä voin. Jos ei joka päivä niin ainakin joka toinen päivä. 

Olen ollut yhteydessä kavereihinikin. Niinan kanssa viestittelin viime viikolla muutaman viestin verran. Roosalla ja Jaanalle laitoin myös viestiä. 

On sanottu että kun uupuu kannattaa pitää yhteyttää kavereihin ja muihin läheisiin ettei jää yksin, joten ajattelin nyt tehdä niin. En ole muutenkaan nähnyt esim. Roosaa ja Janaa yli puoleen vuoteen. Että ois se hyvä nähdä ja vaihtaa kuulumisia, mutta viestikin on iso asia. 

Mulle tuli sellainen olo kun näin että Roosa oli nähnyt viestin mutta ei ollut vastannut siihen kolmeen tuntiin mitään, että en ole tärkeä. Vaikka eihän se varmaan niin ole. Mutta sellainen olo mulle tuli. En saisi heti alkaa ajattelemaan asioista negatiivisesti. 

Viikon ajan olen tehnyt rentoutusharjoituksen joka päivä lukuun ottamatta perjantaita kun olen tullut kotiin. Se avulla olen kokenut olevani virkeämpi illasta. Rentoutusharjoituksen on pitänyt kerää yli 20 minuuttia että olen kokenut siitä olevan apua. Viikonloppuisin en ole rentoutusharjoitusta tehnyt, vaikka se varmaan olisi hyväksi.Olen myös värittänyt useana iltana värityskirjaa. Otan siis kaikki keinot käyttöön uupumista vastaan. Toivoin vain ettei tilani tästä pahentuisi entisestään. 

Kesäksi olen jo hakenut muutamaan paikkaan kesätöihin. Olen niin päättänyt että en jatka lastenhoitolinjalla.Mutta eihän sitä tiedä jos jonkun ajan kuluttua olenkin hakemasssa lastenhoitajan töitä. Mutta nyt toukokuun jälkeen en tee lasntehoitajan töitä. Olen vaikka työttömänä jos en mitään löydä. Olen kylläkin sopinut jo sen näkövammaisen kanssa että menen kesällä pyöräilemään hänen kanssaan. Saanhan siinä liikuntaa mistä mulle maksetaan palkaa.

Mutta masenuslääkkeestä kerron sitten omia kokemuksiani kun ole käyttänyt lääkettä jonkin aikaa. Tai saa nähdä miten sitä sitten ylipäätään käytän. Etää muistanko ottaa sitä ylipäätänsä ollenkaan tämän ensimmäisen päivän jälkeen. 

Hyvää alkavaa viikkoa teille lukijoille!