Jäin työttömäksi joulukuussa 2017. Joulukuussa en laittanut tai soitellut mihinkään työpaikkaan vaan nautin siitä että saan vain olla. Tammikuussa alkoi ja hiukan jouten olo jo tympimään ja otin puhelimen kouraan ja soittelin päiväkoteihin ja ryhmiksiin. Yhdestä ryhmiksestä luvattiin töitä hiihtolomaksi, mutta kun loma alkoi lähentyä niin ei sieltä kuulunut mitään. Toisesta paikasta sanottiin että sijaisia tarvitaan ja kohta saatetaan jo soittaa töihin. Mutta eipä sieltäkään ole kuulunut mitään. Niillä on ne omat vakkari sijaisensa ja ne ottavat he aina etusijalla.

Sitten yksi aamu eräästä päiväkodista soitettiin. Sieltä kysyttiin töihin. Suostuin ja menin. Aluksi minua jännitti tosi paljon. Mutta päivä meni ihan kivasti, vaikka välillä tuntui että olen enemmän tiellä kuin avuksi. No sitten minua onkin soiteltu sinne aika usein. Mutta nyt on taas ollut parin viikon tauko, ettei sieltä ole kuulunut mitään. Saa nähä loppuiko tämä nyt tähän. Toivottavasti ei. Siellä oli myös niitä inhottavia työntekijöitä. Eräs työntekijä tuntui alkuun tosi inhottavalta, mutta se osoittautuikin mukavaksi.  Sitten siellä on sellaisia jotka on tosi kovia sanomaan. Välillä se on tuntunut pahalta, mutta eipä sille voi mitään jos sellaisia on. Niitä on varmaan jokaisessa paikassa. Sitten yksi työntekijä joka vaikutti aluksi tosi mukavalta mutta se ei  ollutkaan sellainen. Aluksi hän neuvoi minua. Silloin ensimmäisen kerran hänet nähdessäni. Ja se oli myös minun ensimmäinen iltavuoroni. Seuraavan kerran kun näin hänet hän alkoi ja olla hieman inhottava. Silloin ajattelin että hänellä on ollut huono päivä. Mutta se sama jatkui siitä eteenpäinkin. Hän saattoi sanoa että ei saa olla samassa tilassa liian kauan eikä samojen lasten kanssa. Hän tuli aina hakemaan itkevät lapset pois siitä huoneesta missä olin. Sitten kerran erään asiakkaan kuullen hän koroitti ääntää minulle: ”   Älä jätä sitä siihen!” Hän sanoi sen ikävällä äänen sävyllä. Mulle tuli paha mieli. Silloin siinä oli yksi lapsi joka aina itkin minun kanssani ja tämä hoitaja oli aina hakenut sen pois minun luotani. Yritin houkutella lasta mukaani käytävältä, jotta se hoitaja voi rauhassa jutella vanhempien kanssa. Mutta lapsi alkoikin sitten vähän itkemään kanssani, joten laskin lapsen takaisin latttialle ja silloin se hoitaja koroitti sitä ääntään. Nostin äkkiä sen lapsen takaisin syliini ja kannoin sen sinne huoneeseen  missä minä olin. Lapsi itki aluksi, mutta rauhoittui lopulta.  Jouduin pidättelemään itkuani siinä huoneessa itkevä lapsi sylissäni. Mua hävettikin se kun se hoitaja koroitti ääntään niiden toisten lasten vanhempien läsnä ollessa. Ja totta kai se paha mieli mikä mulle siitä tuli oli kaikista kamalinta. Mutta sellaisia hoitaja on ja sellaisia tulee aina vastaan. 

Tuossa samaisessa päiväkodissa ne työntekijät puhuvat todella paljon paskaa toisistaan. Olen kuullut sen. Itse olen liuennut tilanteesta lasten pariin. Vaikka olisin halunnut sivukorvalla kuunnella mitä he puhuvat, mutta siitä kohteesta olisin tuntunut pahalta, joten päätin etten  kuuntele.

Kerran sanoin koko päivän ajan yhtä lasta väärällä nimellä. Ja siitä sitten eräs työntekijä tuli sanomaan minulle. Että siitä oli tullut isompi sekaannus, mutta ei se haittaa. Jouduin nimittäin kesken päivän vaihtamaan osastoa. Mutta eipä sille erehdykselle voi mitään ja aivan varmastikin minulla menee nimet jatkossakin sekaisin.  

 

Nyt huomaisin viime viikolla avoimen työpaikan, jossa kyseiseen päiväkotiin haettiin neljää vakituista lastenhoitajaa. Päätin hakea paikkaa ja kirjoitin hakemuksen huolella. Juuri kun olin lähettänyt hakemuksen niin huomasin kaksi kirjoitus virhettä siinä, mutta sille ei voi enään mitää'n. Ja mäku sitä tarkistin monta kertaa. Mutta ei niitä itse aina huomaa, vaikka yrittää olla kuinka huolellinen.  Tähän samaan päiväkotiin olen hakenut monta kertaa aikaisemminkin, enkä ole päässyt. Kuulin yhdeltä työntekijältä että hän oli ollut vakituisena sijaisena kymmenen vuotta ja sitten hän oli saanut vakituisen paikan. Ja mummu yksi päivä sanoi että työnantajat pitävät mielellään kiinni niistä sijaisista jotka ovat aina valmiiita tulemaan. Joten ajattelin heti ajatella että minua ei varmasttikkaan tulla valitsemaan siihen tehtävään jos olen aina saatavilla sijaisuuksiin.