Tommin leikkaus oli nyt keskiviikkona. Heräsin aamuyöstä muutamaan kertaan enkä meinannut saada unta. Mua jännitti ja pelotti, miten leikkaus menee.

Seitsemältä nousin sängysä ylös ja katsoin vähän aikaa televisiota. Menin takaisin sänkyyn ja kuuntelin jonkin verran musiikkia.

Kello oli vasta kahdeksan.  Soitin depressiohoitajalle vaihtaakseni ensi viikon tiistain aikaa vähän myöhäisemmäksi. Hän ei vastannut. Katsoin televisiota ja kirjoitin blogia. Mulla tuntui olevan virtaa vaikka kuinka paljon. Tein myös kesätyöpaikka hakemuksen.

Yhdeksän jälkeen depressiohoitaja soitti. Me vaihdoimme aikaa iltapäivään. Hän myös kysyi, että jatkoiko sairauslomani. Kerroin että jatkuin kaksi viikkoa. Hän sanoi että jos sen jälkeen vielä tuntuu vaikealta mennä töihin niin voisin soittaa terapiakeskukseen ja kysyä lisää saikkua. 

Katsoin televisiota. Kello oli jo kaksitoista. Söin. Tommin äiti laittoi viestiä että Tommi oli siirretty heräämöön. Hän aikoi ilmoitella kolmen tunin päästä miten siellä meenee. Niin oli ohjeistettu sairaalassa. 

Soitin Kaija-mummulle. Kysyin josko voisin mennä siellä käymään. Hän sanoi että hän on flunssassa. En menyt sinne. Juttelin jonkin aikaa. Musta oli mukava puhua jollekkin. Lähdin käymään kelalla kopioimassa ja tulostamassa junalippuja. Olen perjantaina menossa katsomaan Tommia Helsinkiin. Kävin myös kaupassa. 

Tulin kotiin. Katsoin jälleen koneelta ohjelmia. Kello oli puoli kolme. Puhelin piippasi. Tommi laitoi viestiä. 

" Oon nyt leikattu. Leikkaus sujui onnistuneesti. Heräsin pari tuntia sitten."

Olin niin onnellinen viestistä. Tiesin, että Tommi toipuu. Mulle tuli helpotuksen tunne. Kaikki oli mennyt hyvin.  Tätä onnelisuuden tunnetta on vaikea kuvata. Se oli niin suuri tunne. 

Yksi isoimmista askeleita meidän hoitopolulla oli nyt ohi. Enään vain piti odottaa tietoa mahdollisista sytosstaateista ja kasvaimen pahanlaatuis asteesta.  Kuntoutus on pitkä prosessi, mutta me selvitään siitä yhdessä. Vaikka se ei aina tule olemaan helppoa. Mä oon päättäny että Tommi tulee kuntoon.

Leikkauksessa poistettiin koukistaja lihas, joku jänne polven vierestä, polvi hermo, noin 15 cm räätälin lihaksesta ja lähentäjä lihaksesta.

Leikkaus oli ollut iso ja se on nyt ohi.